Industrieel Archieven | Zeeland Film Commission
-1
archive,tax-portfolio_category,term-industrieel,term-28,bridge-core-2.4.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,vss_responsive_adv,vss_width_768,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-22.9,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.3.0,vc_responsive

Archief

Vanuit het Ir. J.W. Topshuis wordt door Rijkswaterstaat de Oosterscheldekering bediend. Het ontwerp bestaat uit twee betonnen vierkanten. Drie verdiepingen steken uit boven de bredere begane grond. In het midden van het gebouw is een kern met trap. Twee andere...

De betonvereniging heeft de jaarlijkse betonprijs in de categorie ‘constructief ontwerp’ in 2015 toegekend aan de radartoren De Lange Neel op Neeltje Jans. Voor deze ‘naald van beton’ is alles uit de kast gehaald om vervormingen aan de top te voorkomen. De...

Recht boven Terneuzen aan de noordelijke Westerscheldeoever begon men in 1835 met de bouw van het kustfort Ellewoutsdijk. Het fort moest de marinebasis en handelsstad Vlissingen beschermen en voorkomen dat schepen naar Antwerpen konden varen. Het fort werd gebouwd in de vorm...

Om zich te beschermen tegen een geallieerde aanval met tanks en infanterie in de rug bouwden de Duitsers bij Vlissingen achter de Atlantikwall een naar de landzijde gerichte verdedigingslinie: het Landfront Vlissingen. Van de Duitse relicten uit de Tweede Wereldoorlog...

Het aan de Westerschelde gelegen Fort Rammekens is het oudste zeefort van West-Europa. Het werd tussen 1547 en 1552 gebouwd aan de strategisch gelegen zuidoostkant van Walcheren. Van daaruit konden de belangrijke havens van Middelburg  en Antwerpen verdedigd worden. In...

Prachtig voormalig politievaartuig uit 1940 met een vaste ligplaats in de museumhaven van Zierikzee.     Bovenste foto: Dick van de Veer....

De Zeelandbrug (aanvankelijk Oosterscheldebrug) is een verkeersbrug over de Oosterschelde met een totale lengte van 5022 meter. Hij verbindt Noord-Beveland met Schouwen-Duiveland en maakt deel uit van de provinciale weg N256. De brug was bij oplevering de langste brug van...

De lasloods in Vlissingen begon zijn bestaan als constructiehal en werd gebouwd in de jaren 1955 en 1956. Het gebouw werd ontworpen met grote raampartijen tussen stalen spanten en een betonnen cassettedak. Deze zijn nog intact, evenals de bovenkraan.   Foto's: Louk Peperkamp....